onsdag 4 november 2009

Yep

När man inte har bloggat på några dagar läggs det som en tyngd på axlarna. Dagarna går och det växer en stor hög av händelser man inte har berättat om. Konsekvensen blir att kommande blogginlägg blir gigantiskt och kommer ta jättelång tid att skriva. Konsekvensen av detta blir att man skjuter upp det ännu några dagar och man är inne i den onda cirkeln. Därför har jag inte bloggat på jättelänge och därför tänker jag låssas som ingenting och börja om på nytt frånochmed idag.
Fatta ni????
Jaja, dagens problem är min skithund. Hon är 11 månader och är helt förändrad. Tonårstrots och total ignorering. Hon kan inte släppas lös för hon springer bort. Man kan inte leka med henne för hon hoppar efter armarna och biter sönder jackan. Man kan inte ha henne kopplad för hon får ryck och ska jaga saker så både hon och jag får nackskador.
Efter att väsby brukshundsklubb ställde in kursen vi skulle gå blev jag så förbannad så jag var på väg att ge upp. Annie hjälpte mig och hittade ett annat ställe i närheten med en unghundskurs som börjar 17 nov. Jag ser verkligen fram emot det!!!!
Hemma tänkte jag börja lite med småövningar.
Jag tänker använda mig av dessa böcker.

Man kanske inte ser så bra vad det står men "Mental aktivering för din hund" och "Lek med hunden" är fulla med små övningar och trix. Det är blandat lydnadsövingar med rena trix. Tänkte ta en sida i taget.
Andra mål jag har (förutom att hon ska sluta rycka i kopplet)är:
  • Kunna klippa klor (efter att jag har klippt för många gånger i pulpan är hon livrädd för klotången)
  • Möta andra hundar utan problem
  • Se katter utan problem
  • Ej äta saker på marken
  • Sluta skälla när det går folk i porten

Detta tänkte jag börja jobba på hårt nu.

Lite mer teoretiska böcker är dessa. Blev rekomenderad att läsa "Skjut inte hunden" på Borås berikningskonferens. Där pratade dom mycket om Karen Pryor så jag passade på att köpa den andra boken också. Har inte läst nån av dom än men tror inte jag kommer bli besviken.
Jag har beställt två böcker av Memea Mohlin också, "Från uppmärksam valp till tjänstvillig hund" och "Hur får jag hunden att........?". Vet inte vad jag har att förvänta mig där men tror att jag kan lära mig ett och annat.

Nog om det, lägger upp lite bilder från senaste tiden.....


Den här fina blomkorgen med en Burragearaorkidée gjorde Sofi till deras expo.
Jag vill ha sånna hemma i mitt fönster!


Den här fina fick jag av Jocke och Tobbe på min sista dag på spånga. Bättre elever får man leta efter.


2 kommentarer:

  1. Åh, saknade Henrietta! Äntligen ett livstecken för mig som vägrar Trynboken.

    En ny Henrietta har dykt upp. Han heter Jocke och blir nog bra. Men nån Mika har han inte. Åh, saknade Mika!

    Skriv om ditt liv på Cirkus och även med Mika och även mycket saknade Nisse här ibland, för MIN skull, snällaste Henrietta.

    SvaraRadera
  2. Skriv för min skull meeee :)

    Tove gav mig en bok som hette Kontaktkontraktet av Eva Bodfält som jag tycker är jättebra, du får gärna låna om du vill, men du verkar ha så det räcker.
    Pussa bästaste Mika från mig och Stefan, säg bara till om vi ska passa henne, anytime, det vet du

    SvaraRadera